Home > Schorseneren
seizoensingrediënt

Schorseneren

Schorseneren zijn lange wortels met een bruinzwarte ruwe schil. Eenmaal van de schil ontdaan is de wortel wit van kleur. De smaak van deze betaalbare en lekkere groente doet aan die van artisjok en asperge denken. Hij wordt ook wel de armeluisasperge genoemd. Deze groente bevat veel ijzer. Er bestaat ook een schorseneer met witte schil, deze liggen soms in de natuurvoedingswinkels onder de naam morgenster of haverwortel. Hoewel deze plant niet verwant is aan de zwarte schorseneer smaken ze wel nagenoeg hetzelfde. 

Verkrijgbaarheid

Schorseneren is een echte wintergroente en vooral verkrijgbaar van oktober tot april. 

Kopen

Schorseneren moeten bij aankoop stevig aanvoelen, mogen niet buigzaam en vochtig zijn.

Hoe bereiden?

Bij het schillen scheiden schorseneren een melkachtige kleverige stof af die de handen donker kleurt. Daarom wordt deze groente ook wel eens “keukenmeidenverdriet” genoemd. Door ze te schillen met keukenhandschoenen aan heb je daar minder last van. Of je kunt ze ook gewoon in de schil koken. Borstel de schil van schorseneren dan wel goed schoon onder stromend water. 

Kook schorseneren met schil 15 minuten in voldoende water. Giet ze af, laat ze kort schrikken onder koud stromend water en stroop de schil van de nog warme schorseneren af. Snijd ze in stukjes van ca. 5 cm en verwarm ze zo nodig kort in de magnetron of in een beetje melk.

  • Schorseneren combineren goed met groenten als bieten en wortel. Lekker met zilvervliesrijst of mie in een roerbak met kipreepjes, gesnipperde ui, knoflook, gember, plakjes wortel, Chinees 5-kruidenpoeder en een beetje sojasaus met minder zout.

  • Gepureerd in een verrassend soepje met kerriepoeder en gefruite ui in tuinkruidenbouillon en gegarneerd met crème fraîche light en versgemalen peper.

  • Beetgaar gekookt in salades.

  • Ook lekker met gekookte ei en magere ham.

  • Beetgaar gekookt of bestreken met Becel vloeibaar en kort geroosterd in een grillpan.

  • Gebruik schorseneren ook eens als vulling in hartige taart of op de pizza.

Bereidingstijd:

  • Koken: ca. 15 minuten
  • Stomen: ca. 4 minuten
  • Roerbakken: ca. 5 minuten (beetgaar gekookt verwerken)

Hoe bewaren?

Bewaar schorseneren om uitdrogen tegen te gaan in een geperforeerde plastic zak op een koele droge plaats (12-15°C), ze blijven dan enkele weken goed.  

Reken op ca. 300 g schorseneren per persoon. 

Nutritionele info

75 kcal, 1 g eiwit, 1 g vet, 15 g koolhydraten en 1,5 g vezels