Home > Quinoa
seizoensingrediënt

Quinoa

Quinoa wordt uitgesproken als kien-wah en is een eenjarige plant uit de amarantenfamilie. Dit 'pseudo-graan komt van nature voor in Zuid-Amerika maar groeit inmiddels ook bij ons. De van zo’n 60 cm tot wel 2 meter hoog groeiende eenjarige met pluimen bloeiende plant geeft kleine zaadjes. De blaadjes van de plant lijken op die van spinazie. De belangrijkste productielanden zijn Peru, Bolivia en Ecuador.

Door kruisingen zijn er rassen ontstaan die het ook goed doen in Europa. Er is witte, rode en zwarte quinoa. De rode quinoa heeft een lekkere nootachtige smaak. Quinoa wordt op dezelfde wijze als rijst, couscous en burgul bereid en gegeten en is een bron van eiwit en rijk aan B vitamines, vitamine E, koper, magnesium en ijzer en bevat geen gluten. 

Kopen

Quinoa kun je in verschillende varianten kopen bij natuurvoedingswinkels en sommige supermarkten. Er is ook glutenvrij quinoameel en gepofte quinoa te koop.

Hoe bereiden?

Quinoa wordt op dezelfde manier verwerkt als rijst. Van nature is het quinoazaad bedekt met saponin. Dit bittere stofje is een natuurlijke bescherming tegen insecten. In de meeste gevallen is dit verwijderd, maar voor de zekerheid spoel je de quinoa in een fijne zeef goed met water. Kook de uitgelekte quinoa in water of bouillon gaar. Wanneer het kiempje van het zaadje loslaat, is de quinoa gaar. Quinoa neemt tijdens het koken tot drie keer in volume toe. Na het koken kun je het op allerlei manieren verwerken. Begin de dag eens met een quinoa ontbijt, quinoa met een handje noten en wat vers fruit naar keuze. Of maak eens een quinoa salade met avocado en kip. Maar ook aan roerbakschotels en vegetarische gerechten geeft quinoa een heerlijke smaak en een lekkere bite!

Bereidingstijd:

  • Witte quinoa koken: ca. 12 minuten
  • Rode quinoa koken: ca. 15 minuten
  • Zwarte quinoa koken: ca. 15 minuten

Hoe bewaren?

Bewaar quinoa op een droge koele donkere plaats.

Reken op 75 g quinoa per persoon.

Nutritionele info

355 kcal, 14 g eiwit, 6 g vet, 57 g koolhydraten en 7 g vezels