Home > Koolrabi
seizoensingrediënt

Koolrabi

Koolrabi is een bleekgroene of rood-paarse knol die boven de grond groeit. Eigenlijk is de knol een verdikking van de stengel. Het vruchtvlees is van beide varianten glazig wit. De smaak doet wat aan die van radijs denken, maar dan wat zoeter. Koolrabi kan zowel rauw als gekookt gegeten worden. De groente is rijk aan vitamine C, bevat vezels en kalium.

Verkrijgbaarheid

Van april tot en met juni is koolrabi uit eigen land verkrijgbaar. De rest van het jaar komt deze groente uit het buitenland.

Kopen

De knol moet stevig aanvoelen en als er nog blad aan de knol zit, moet dat fris en stevig zijn. Kleine knollen zijn zachter en minder vezelig dan grotere knollen. 

Hoe bereiden?

Snijd de stengels van de knollen en schil de knollen vervolgens met een dunschiller. Zorg er voor dat houtige nerven worden weggesneden. Snijd de knollen vervolgens naar wens in plakjes, repen of blokjes.

Kook koolrabi in een laagje water of smoor de groente in een beetje vloeibare Becel. Koolrabi’s kunnen ook goed gevuld worden of rauw verwerkt in salades worden gegeten.

Bereidingstijd:

  • Koken: blokjes: 5-10 minuten, kleine hele koolrabi: 10-15 minuten
  • Roerbakken: ca. 5 minuten
  • Smoren: 10-15 minuten

Hoe bewaren?

Trek voor het bewaren de stengels met het blad van de knollen, laat je dit er aan zitten dan onttrekt het blad vocht uit de knollen. In de groentelade van de koelkast zijn de knollen enkele dagen houdbaar.

Reken op 250 g koolrabi per persoon.

Nutritionele info

30 kcal, 2 g eiwit, 0 g vet, 4 g koolhydraten en 3 g vezels