Home > Kaki
seizoensingrediënt

Kaki

Een rijpe kaki is mooi oranjerood van kleur en verspreidt een heerlijke geur. De vrucht lijkt qua vorm een beetje op een tomaat. Sharonfruit is een veredelde kakisoort die afkomstig is uit Israël. De sharon heeft in tegenstelling tot de kaki geen pitten. 

Verkrijgbaarheid

Kaki wordt van november tot en met maart ingevoerd uit het buitenland.

Kopen

Koop altijd gave vruchten met een helder oranjerode schil. Overrijpe kaki’s zien er glazig uit en zijn zelfs dan nog prima te eten. 

Hoe bereiden?

Je kunt kaki eten met schil en al als een appel, maar je kunt de vrucht ook schillen of halveer hem en lepel het vruchtvlees eruit.

Kaki fruit smaakt heerlijk in gebak, als vulling in pannenkoeken, in vruchtensalades en in combinatie met kaas, vis, schelp en schaaldieren, varkensvlees en gevogelte. Maar ook door rijst, in yoghurt of kwark doet deze vrucht het goed.

Voor een lekkere frisse kaki smoothie pureer je het vruchtvlees van 1 gewassen kaki met 1 dl magere yoghurt, het sap van 1 limoen en 1 sinaasappel en een klein handje havermout. Zo maak je snel een heerlijke smoothie. 

Bereidingstijd:

  • Bakken: ca. 3 minuten
  • Roerbakken: ca. 2 minuten
  • Grillen: parten ca. 2 minuten per kant

Hoe bewaren?

Onrijpe vruchten rijpen prima na op kamertemperatuur. Wil je dit proces versnellen, verpak de vruchten dan met een rijpe banaan of appel in een plastic zak. Is de vrucht rijp dan kun je hem ongeveer 3 dagen in de groentelade van de koelkast bewaren. Kaki’s zijn in hun geheel of gepureerd goed in te vriezen. Voeg aan gepureerde kaki wat citroensap toe om te voorkomen dat de puree bruin kleurt.

Nutritionele info

77 kcal, 0,5 g eiwit, 0 g vet, 18,5 g koolhydraten en 0,5 g vezels