Home > Havermout
seizoensingrediënt

Havermout

Havermout wordt, zoals de naam al doet vermoeden van haver gemaakt. Hele haverkorrels worden gewassen, verhit, gepeld en vervolgens geplet. Haver is van nature glutenvrij, maar omdat het vaak verwerkt wordt in bedrijven waar ook tarwe verwerkt wordt kunnen ze toch gluten bevatten en is havermout vaak niet geschikt voor een glutenvrij dieet. Er is echter wel glutenvrije havermout te koop. Er is ook meergranen havermout te koop. De havervlokken zijn dan gemengd met andere granen zoals rogge en gerstvlokken.

Havermout bevat o.a. vitamine B1, B5 en B6, foliumzuur, fosfor en magnesium. In havermout zitten heel wat oplosbare vezels (bèta-glucanen), die in de darmen veel vocht opnemen en onder andere cholesterol, galzouten en vetzuren binden. Door dat binden van de cholesterol daalt het cholesterolgehalte in het bloed. Bovendien worden de koolhydraten in havermout langzaam opgenomen zodat je langer een verzadigd gevoel houdt.

Kopen

Naturel havermout kun je kopen in 2 varianten. Een voorgekookte waarbij de vlokken dusdanig zijn bewerkt waardoor de havermout in 3-5 minuten gaar is. En een langkokende variant die meestal te koop is in natuurwinkels en reformzaken. Deze havermout heeft een bereidingstijd van ca. 15 minuten. 

Hoe bereiden?

We kennen havermout allemaal als belangrijkste ingrediënt van de havermoutpap. Maar havermout kent nog veel meer toepassingen. Doordat havermout veel zetmeel bevat heeft het een groot bindend vermogen en absorbeert het heel goed vocht. Een prima product om bijvoorbeeld soepen dikker te maken en te binden. Maar havermout kun je ook gebruiken als vervanger van paneermeel om gehakt aan te maken of vlees mee te paneren zodat het een lekker krokant korstje krijgt.

Ook in zoete bereidingen is havermout een veelzijdig ingrediënt. Gestrooid op de bodem van een vruchtentaart zorgt het er voor dat de taartbodem mooi krokant blijft. Gemengd met kruimeldeeg geeft het een lekker crumblelaagje op taarten en cakes. En in een pannenkoekbeslag zorgt het voor lekkere voedzame pannenkoeken. Verwerkt in koekjes en brood geeft havermout een lekkere smaak en knapperige bite. Probeer de lekkere havermout recepten van havermoutkoekjes, havermout muffins en de havermoutcrumble op deze site maar eens.

  • Snel en makkelijk ontbijt: breng 250 ml water, amandelmelk, sojamelk of halfvolle melk aan de kook. Roer er 6 eetlepels kortkokende havermout door en laat de pap 1 minuut al roerende doorkoken. Laat de havermout even staan en schep er naar wens wat kaneelpoeder, noten en/of fruit door. 

Bereidingstijd:

  • Kortkokende havermout: ca. 5 minuten
  • Langkokende havermout : ca. 15 minuten

Nutritionele info

370 kcal, 12 g eiwit, 7,5 g vet, 59 g koolhydraten en 9 g vezels