Home > Asperges
seizoensingrediënt

Asperges

Asperges zijn de jonge scheuten van de aspergeplant. Witte asperges groeien ondergronds in verhoogde plantbedden. Ze worden geoogst op het moment dat de stengeltoppen de aarde laten barsten. Zodra de aspergetoppen aan het licht worden blootgesteld, verkleuren ze. Dit is ook de reden dat groene asperges groen zijn. Deze asperges worden namelijk boven de grond geteeld. Zowel de witte als de groene komen van dezelfde plant. Er zijn ook nog korenaar asperges, deze zijn afkomstig van een ander soort aspergeplant en worden niet dikker dan 3 mm.

Verkrijgbaarheid

Afhankelijk van het aantal zonuren en de daarbij horende warmte van de bodem wordt de witte asperge geoogst van half april tot 24 juni, de dag van Sint Jan. Daarna geeft men de planten rust zodat de plant voeding tot zich kan nemen om het volgende jaar weer asperges te geven. Groene asperges zijn het hele jaar rond verkrijgbaar, maar komen buiten het seizoen uit het buitenland. Daardoor zijn ze vaak wat minder van smaak.

Kopen

Niet voor niets wordt de witte asperge de koningin van de groenten genoemd. De verfijnde smaak komt het beste tot zijn recht als de asperges net geoogst zijn. De beste witte asperges krijgen de kwaliteit AA 1 mee. Let bij het kopen van asperges op de onderkant van de asperge. Na het steken van de asperges droogt dat iets in, maar het snijvlak moet nog wel groen of wit zijn. Is het bruin of erg ingedroogd dan zijn de asperges waarschijnlijk al lang geleden gestoken. Witte asperges moeten bovendien mooi wit zijn zonder bruine plekken en mogen niet houtig aanvoelen. Groene asperges zijn vers gestoken heldergroen van kleur. Beide moeten stevig aanvoelen en het kopje moet mooi gesloten zijn en niet zacht of snotterig zijn. 

Hoe bereiden?

Leg witte asperges plat op een snijplank en schil met een dunschiller vanaf net onder het kopje naar de onderkant van de asperges, draai de asperge telkens een slag totdat u de gehele asperge geschild hebt. Schil vooral niet te zuinig, want restanten schil kunnen het eetplezier behoorlijk bederven. Breek of snijd het onderste stugge stukje van de asperges af, dit varieert van 1½ -3 cm. Leg de geschilde asperges totdat ze gekookt worden in een bak koud water.

Groene asperges worden meestal niet geschild, maar ook bij deze asperges moet het onderste stugge stukje verwijderd worden. Bij groene importasperges is de onderste helft vaak wat stug, schil ze dan wel.

Kook witte asperges in ruim water, de groente is gaar als de onderkant zacht is maar nog wel een bite heeft. Er zijn ook speciale aspergepannen waarin de asperges rechtop staan, de kopjes steken dan boven het water uit en worden niet te zacht.

De verfijnde smaak van witte asperges komt eigenlijk het beste tot zijn recht als je ze kookt. Van de schillen en het kookwater kun je een heerlijke aspergesoep maken.

Groene asperges kunnen net als de witte gekookt worden, maar ook in stukjes gesneden in een roerbak of een salade smaakt deze groente erg lekker.
 

  • Verwerk groene asperges eens in een roerbak met reepjes biefstuk en shiitakes.

  • Verwerk groene asperges eens in een hartige taart of salade.

  • Trek van de schillen een aspergebouillon en maak er soep van. Of kook witte asperges met de schillen onder in de pan. Van het gezeefde kookwater en een restje gekookte asperges kun je een heerlijke soep maken.

Bereidingstijd witte asperges:
Afhankelijk van de dikte

  • Koken: 8-15 minuten
  • Stomen: 8-13 minuten

Bereidingstijd groene asperges:

  • Koken: 3-6 minuten
  • Stomen: 7-10 minuten
  • Roerbakken: 3-5 minuten

Hoe bewaren?

Bewaar asperges in de oorspronkelijke verpakking in de groentelade van de koelkast. Ze blijven dan ongeveer 5 dagen goed. In de groentelade en verpakt in een vochtige theedoek blijven de asperges mooi sappig, u moet ze dan wel binnen 3 dagen verwerken.

Reken voor een hoofdgerecht van witte asperges op 500 g per persoon. Als bijgerecht heb je aan 250 g per persoon genoeg. Reken voor groene asperges op 250 g per persoon.

Nutritionele info

19 kcal, 1 g eiwit, 0 g vet, 3 g koolhydraten en 1,5 g vezels