Home > Artikelen > Over bloeddruk
Over bloeddruk
Artikel

Over bloeddruk

Bij elke hartslag pompt je hart bloed van het hart naar de rest van je lichaam. Dat gebeurt via de bloedvaten die we slagaders noemen. Met bloeddruk bedoelen we daarom de kracht die je bloed uitoefent op de wanden van je slagaders terwijl het door het lichaam gepompt wordt.

Bloeddruk wordt gemeten in mmHg en uitgedrukt met twee getallen. Het eerste is de systolische bloeddruk, die gemeten wordt wanneer je hart pompt. Het tweede getal geeft de diastolische bloeddruk weer, de druk terwijl je hart zich ontspant. Omdat de eerste waarde naar de systolische druk verwijst en de tweede naar de diastolische druk, spreken we dus van systolische over diastolische druk, bv. 124/80.

Je bloeddruk wisselt en gaat tijdens de dag op en neer. Dat is een normale, natuurlijke situatie, die losstaat van de diagnose ‘hoge’ bloeddruk.

Wat is een gezonde bloeddruk?

Een bloeddruk van maximaal 120 over 80 (120/80) mmHg wordt beschouwd als optimaal of gezond. Boven 140/90 mmHg noemen we de bloeddruk hoog. Alles daartussen is een verhoogde bloeddruk. Hoewel een zeer lage bloeddruk ook niet goed is, is een lagere bloeddruk wel beter voor je hart dan een hoge.

[Let op: als de wetgeving en de regelgevende instanties in jouw land strenge beperkingen opleggen en verwijzingen naar beperkingen van ziekterisico’s afkeuren, kies dan voor een stelling die deze informatie niet bevat. Raadpleeg je lokale juridische raadgever.]

Een verhoogde bloeddruk verlaag je stap per stap

Een hoge bloeddruk aanpakken

De bloeddruk is afhankelijk van heel wat factoren, waaronder leeftijd en familiegeschiedenis. Eenvoudige veranderingen in je eetpatroon en levensstijl kunnen al helpen om een hoge bloeddruk aan te pakken en tot een gezonder niveau te brengen. Het is vaak moeilijk om zelf te weten of je een hoge bloeddruk hebt, aangezien er zelden sprake is van symptomen. Daarom is het belangrijk om je regelmatig te laten onderzoeken door je arts, verpleegkundige of apotheker. Maak je je zorgen over je bloeddruk, raadpleeg dan altijd eerst je arts.

Eenvoudige veranderingen om je bloeddruk onder controle te krijgen

Verminder de hoeveelheid zout in je eetpatroon

Wist je dat te veel zout in je voeding een rechtstreeks effect kan hebben op je bloeddruk? Zoals vele anderen eet je misschien wel meer zout dan goed voor je is, maar ben je je daar niet bewust van.  Met deze twee tips  hou je de hoeveelheid zout in je eten onder controle:

Vermijd zoute snacks zoals kaas, chips en gezouten nootjes.

Voeg minder zout toe als je kookt en/of gebruik natriumarm zout.

Lachen is gezond!

Lachen doen we allemaal graag. En goed nieuws: het helpt je te ontspannen, en dat heeft dan weer een positieve impact op je bloeddruk. Meer nog, lachen kan je sociale leven een boost geven en ook je professionele leven verbeteren. Moppen en grappige opmerkingen tijdens de dagelijkse gesprekken zijn een fantastische manier om jezelf en je vrienden aan het lachen te brengen.

Gebruik de kracht van kalium

Kalium zit in vers fruit en groenten, zuivelproducten en vis. Het is een mineraal dat helpt om overtollig zout uit ons lichaam te verwijderen. Je lichaam kan kalium niet opslaan. Daarom moet je het elke dag via de voeding innemen. Kies producten die veel kalium bevatten, zoals fruit, groenten, melk, gedroogde bonen en erwten.

Stap voor stap

Je bloeddruk aanpakken lijkt misschien onbegonnen werk, maar dat is het niet. Je kunt je doel bereiken als je het opsplitst in gemakkelijke stapjes. Geef jezelf een schouderklopje telkens als je een tussentijdse doelstelling gehaald hebt.

Bundel de krachten

Net als vele anderen heb je jezelf waarschijnlijk voorgenomen om meer te bewegen en een actiever leven te leiden, maar als het dan zover is, vind je al te gemakkelijk een excuus om het niet te doen. Waarom zoek je geen vriend of vriendin om samen te sporten? Jullie kunnen heerlijk bijpraten terwijl jullie aan je conditie werken en tegelijkertijd je bloeddruk onder controle houden.

Elke centimeter telt

Velen onder ons willen afvallen om er nog geweldiger uit te zien dan nu al het geval is. Als je aan overgewicht lijdt, loop je 2 tot 6 keer meer kans op een verhoogde bloeddruk dan wanneer je op je ideale gewicht zit. Heb je last van overgewicht, vermager dan verstandig met behulp van een gezond voedingsplan en bouw meer beweging in je dag in.

Matig je alcoholverbruik

We laten ons allemaal graag eens gaan, maar soms kunnen onze gewoontes onze bloeddruk negatief beïnvloeden. Te veel alcohol drinken is daar een voorbeeld van. Drink je alcohol, doe dat dan met mate. Hou het als man of als 65-plusser bij twee alcoholconsumpties per dag [landen volgen lokale richtlijnen], als vrouw bij één. Hetzelfde geldt voor vrouwen ouder dan 65.

Ga voluit voor groenten en fruit

Vijf porties fruit en groenten per dag kunnen je helpen om je bloeddruk onder controle te houden, want zij zijn de beste natuurlijke bron van kalium. Zorg voor voldoende variatie om er zeker van te zijn dat je genoeg kalium binnenkrijgt. Kies vooral voor bananen, gedroogd fruit, meloenen, avocado’s, kalebas, pompoen, sinaasappel en tomatensap.

Alles op een rijtje

Je kent je lengte, gewicht en schoenmaat. Waarom zou je dan niet je bloeddruk aan dat lijstje toevoegen? Heb je een bloeddruk van 120 over 80 of lager, dan is dat prima. Dat is immers een gezonde bloeddruk. Is die hoger, dan moet je vandaag nog actie ondernemen. Ken je je bloeddruk niet, laat je dan onderzoeken bij de huisarts, je fitness- of sportclub [landen voegen hier lokale info in, bv. als er kosten aan verbonden zijn] of de bedrijfsarts op je werk, of raadpleeg gewoon je apotheker, want die is vaak ook bereid om je bloeddruk te testen.

Stel vragen

Het is nooit een slecht idee om je te laten adviseren door anderen. Nu je je bloeddruk kent, mag je niet aarzelen om vragen te stellen. Het is belangrijk dat je alle nodige informatie hebt, zodat je op zoek kunt naar de beste manier om je bloeddruk onder controle te krijgen.

Vraag een geliefde om je te behoeden voor verleidingen

Je bloeddruk onder controle houden vergt heel wat doorzettingsvermogen. Misschien voel je af en toe wel druk om toe te geven aan verleiding. Wel, je staat er niet alleen voor. Vraag de mensen rondom je om wat steun.

Je naaste vrienden en familieleden kennen je zwakke plekken en kunnen je op het rechte pad houden als je naar het zoutvat, de sigaretten of nog een glaasje wijn grijpt. Gedeelde smart is tenslotte toch halve smart!

Het zit in de familie

Het is belangrijk om je familiegeschiedenis te kennen, ook op medisch gebied. Een verhoogde bloeddruk kan erfelijk zijn, dus je komt best te weten of dat probleem in de familie zit. Je kunt een verhoogde bloeddruk vermijden met een waaier aan eenvoudige wijzigingen in je eetpatroon en levensstijl die je gezond helpen te blijven.

Neem de tijd om stoom af te laten

De dagelijkse stress en spanningen kunnen je bloeddruk naar omhoog drijven. Het is dan ook belangrijk om na te denken over hoe je met die problemen omgaat. Er zijn heel wat strategieën die je kunnen helpen te ontspannen. Voel je je gespannen? Maak dan een stevige wandeling of probeer wat basisoefeningen na een drukke dag. Dat verhoogt je endorfines, die je een geweldig gevoel geven! Slaap ook voldoende en probeer eens diepe ademhalingsoefeningen om te ontspannen.

Doe jezelf een belofte

Het is voor niemand een eenvoudige klus om eetpatroon en levensstijl te veranderen. Opgeven kan aanlokkelijk lijken als je niet zo snel als verhoopt resultaten ziet. Abstracte doelstellingen verlies je gemakkelijk uit het oog, zeker als je ongeduldig bent. Waarom maak je je doelstellingen niet tastbaarder door jezelf een belofte te doen? Noteer je doel op papier en schrijf erbij hoe dicht je er volgende maand bij zult zijn, over zes maanden, over een jaar. Voor je het weet, sta je met dat papiertje te zwaaien en roep je: “Het is me gelukt!”